هومنت

مجله ابنترنتی خانه و ساختمان

بلاگ

معرفی انواع هود آشپزخانه

امروزه یکی از وسیله‌های ضروری هر آشپزخانه هود است. هود، علاوه بر وظیفه اصلیش که از بین بردن بو، دود و چربی و بخار غذای در حال پخت می‌باشد، می توانند در کیفیت هوای منزل نیز تاثیرگذار باشند. بنابراین بهتر است هودی قوی و مناسب انتخاب نمایید تا بتواند انتظارات شما را برآورده سازد. در اینجا به معرفی انواع هود آشپزخانه می‌پردازیم.

انواع سیستم تهویه

بهتر است قبل از معرفی انواع هود آشپزخانه اطلاعاتی در مورد سیستم تهویه‌ی آشپزخانه داشته باشید. دو نوع سیستم تهویه وجود دارد:

  1. سیستم دارای کانال (مجرا): که در خارج از منزل و در هوای آزاد قرار دارد.
  2. سیستم بدون کانال: این سیستم بسته بوده و به وسیله‌ی فیلتری هوا را به داخل می‌کشد.

روش دوم با اینکه مکش کمتری نسبت به روش اول دارد ولی می‌توان بدون داشتن مجرای خارجی آن را نصب نمود. همین مسئله ممکن است برای برخی مزیت محسوب شود. در هر صورت، قبل از انتخاب مدل هود بهتر است نوع تهویه اشپزخانه خود را نیز در نظر بگیرید.

انواع هود

معرفی انواع هود آشپزخانه - هود زیرکابینتی

هود زیرکابینتی

یکی از قدیمی‌ترین انواع هود آشپزخانه، هود زیرکابینتی است. این نوع هود، در زیر کابینت بالایی و بالای گاز و فر نصب شده و همچنین قابلیت نصب روی دیوار را نیز دارند. این هودها عملکرد ساده‌ای داشته و در انواع تک موتوره یا دو موتوره تولید می‌شوند. این نوع هود، دارای چراغ کوچکی بوده و قابلیت تنظیم مکش هوا را دارد. فیلتر آن نیز از جنس پشم شیشه می‌باشد.

از مزایای آن می‌توان به قیمت مناسب، نگهداری آسان و اشغال فضای کم اشاره نمود. از معایب آن نیز این است که غالبا صدای زیادی تولید کرده و در مقایسه با مدل‌های جدیدتر قدرت مکش پایینی دارند. در کل، به نسبت هودهای امروزی، کیفیت و کارایی کمتری دارند.

هود شومینه ای (هود فلت یا هود کلاسیک)

این هودها به شکل قیف برعکس بوده و روی دیوار نصب می‌شوند. دودکش آنها نیز معمولا تا سقف امتداد دارند. بنابراین چنانچه کابینتی بالای گاز باشد، باید آن را بردارند تا بتواند به خوبی نصب شود. این هودها به دلیل قرار گرفتن کاملِ صفحه مکش روی اجاق گاز، بهترین مکش را در میان انواع هودها دارند.

هود آشپزخانه شومینه ای معمولا در طرح‌های استیل، شیشه و ترکیب استیل و شیشه ساخته می‌شود. همچنین سعی می کنند از فلزات اکسید نشدنی نظیر مس و یا فلزاتی که مقاومت گرمایی بالایی دارند، در تولید آن استفاده کنند. همچنین، به کار بردن این فلزات کمک می‌کند تا راحتتر تمیز شوند. این هود، مجهز به فیلتر آلومینیومی قابل شستشو و نیز سیستم تشخیص زمان شستشو و تعویض فیلتر می‌باشد.

از نظر میزان صدا، نیز بسته به موتور هود متفاوت است. اما در کل، صدای آن نسبت به هود زیرکابینتی کمتر می‌باشد. روشنایی آن از طریق لامپ هالوژن یا ال ای دی (LED) بوده و بعضی مدل ها دارای سنسور تشخیص دود و بو و نیز تایمر خاموش شدن خودکار هستند. هود شومینه ای دارای بورد الکترونیکی برای تنظیم قدرت مکش و دور موتور بوده و برای کنترل آن بسته به نوع هود، دارای ریموت کنترل، صفحه لمسی و یا دکمه مکانیکی است.

هود مورب

هودهای مورب یکی دیگر از انواع هودهای آشپزخانه است که روی دیوار و با زاویه‌ی 45 درجه نسبت به صفحه‌ی گاز قرار می‌گیرند. این هودها از لحاظ ظاهری، از هودهای شومینه‌ای زیباتر و مدرن‌تر هستند. اما ممکن است به علت کامل قرار نگرفتن بالای اجاق گاز، کمی بو را پخش کنند و مکش آن کمتر از هود شومینه ای باشد. البته این موضوع، در هودهای با موتور قوی صادق نبوده و تفاوتی بین مکش هود مورب و فلت نمی‌باشد.
هودهای مورب در طرح های استیل، شیشه و همچنین شیشه و استیل تولید می شوند.

این هود از نظر میزان صدا، بسته به موتور آن متفاوت است. روشنایی آن توسط لامپ هالوژن و یا ال ای دی (LED) بوده و فیلتر آلومینیومی آن قابل شستشو می باشد. همچنین دارای سیستم تشخیص زمان شستشو و تعویض فیلتر نیز هست. هود مورب بسته به مدل آن می تواند از طریق ریموت کنترل، صفحه لمسی و یا دکمه مکانیکی کنترل شود. برخی مدل ها نیز دارای تایمر خاموش شدن خودکار، سنسور حساس به بو و دود هستند.

در مجموع می توان گفت به علت قرار نگرفتن در برابر حرارت، دارای عمر بیشتر موتور بوده و صدای کمتری دارد. به علت ظاهر زیبا و متفاوتش با هودهای قدیمی، بسیاری از افراد، این نوع هود را انتخاب می‌کنند.

معرفی انواع هود آشپزخانه - هود جزیره

هود جزیره ای

هودهای جزیره‌ای برخلاف هود شومینه ای که به دیوار متصل می‌شد، به سقف وصل می‌شوند. این هودها که بسیار فانتزی و زیبا هستند، در اشکال مکعب، استوانه و کره تولید می‌شوند. این هودها بیشتر برای آشپزخانه هایی که گاز در مرکز آن قرار داشته و امکان نصب هود روی دیوار وجود ندارد، و همچنین جاهایی که پخت و پز کمتری انجام شده و حالت دکوری دارد، مناسب است.

هود جزیره ای دارای فیلتر ذغالی برای تصفیه هوا بوده و مکش و قدرت آن نسبت به هود شومینه ای کمتر است. لازم به ذکر است که در مدل هایی که صفحه مکش آن کوچک نیست، همان کارایی هود شومینه ای و یا مورب را دارند.

یکی از مدل‌های جدید و زیبای هود جزیره، مدل آسانسوری می باشد که با دکمه ای، هود بالا و پایین رفته و قابلیت جمع و باز شدن دارد.

معرفی انواع هود آشپزخانه - هود مخفی

هود توکار (مخفی)

هود مخفی یا توکار، کاملا زیر کابینت قرار گرفته و در واقع هودی در آشپزخانه دیده نمی‌شود. از مزایای این هود اینست که برخی آشپزخانه ها زیباتر شده و فضایی اشغال نمی کنند. اما از نظر مکش، صدا و سایر ویژگی‌ها، تفاوتی با هود شومینه ای و هود مورب ندارد.

در کل می توان گفت فرقی نمی‌کند چه برندی بخرید، زیرا کیفیت این مدل هود به علت طراحی آن، خیلی بالا نیست.

هود آسانسوری

هود آسانسوری در واقع یکی از مدل های هود توکار است و در آن دکمه ای تعبیه شده که قابل تنظیم بوده و می‌توان هود را بالا و پایین برد. در نوع موتور بیرونی، موتور مکنده در بیرون آشپزخانه نصب شده و به مراتب صدای کمتری ایجاد می‌کند.

معرفی انواع هود آشپزخانه - هود آسانسوری

هود تلسکوپی

هود تلسکوپی به صورت مخفی در زیر کابینت نصب شده و فیلتر آن به راحتی قابل جدا شدن و شستشو است. این هودها فضای کمی اشغال کرده و مناسب کابینت های یکپارچه هستند.

هود حرفه ای

این هودها شبیه هودهای زیرکابینتی هستند اما در سایز بزرگتر و با قدرت بیشتر. هود حرفه ای قابلیت نصب روی دیوار را داراست و برای کسانی که پخت و پز زیادی دارند مناسب است.

در اینجا به معرفی انواع هود آشپزخانه پرداختیم. شما چه نوع‌هایی می‌پسندید؟

منبع: ahmadishop.ir

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی دکوراسیون آشپزخانه

One thought on “معرفی انواع هود آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *