هومنت

مجله ابنترنتی خانه و ساختمان

بلاگ

آموزش تعمیر مایکروویو و و مایکروفر و عیب‌یابی آن

در این مقاله به آموزش تعمیر مایکروویو و مایکروفر و نحوه‌ی عیب‌یابی آن می‌پردازیم. اما از آنجایی که تمامی خروجی‌های کیت های برق در مایکروویو، فشار بالا هستند، در صورت نداشتن تخصص کافی، هرگز آن را در منزل باز نکنید!

چگونه مایکروفر خود را تعمیر کنیم؟

گاهی اوقات نیز می‌توان مشکلات مایکروفر را خودتان برطرف نمایید. برای این کار نیاز به یک سری ابزار دارید که در همه‌جا قابل دسترس هستند. این ابزار از این قبیل هستند:

اهم سنج (ولت سنج)، پیچ گوشتی، فیوزکش و همچنین یک دفتر یادداشت که محل پیچ ها یادتان بماند و بتوانید در آن بنویسید که چه پیچی متعلق به کدام قسمت است.

تعمیر مایکروویو - اهم سنج
اهم سنج

توجه 1: همیشه قبل از عیب یابی، دستگاه را از برق بکشید، بجز موارد خاص.

توجه 2: ابتدا قبل از لمس هرگونه قطعه داخلی، اطمینان حاصل کنید که خازن به کلی تخلیه شده است. خازن ولتاژ اضافی را ذخیره می‌کند و حتی اگر دستگاه به برق وصل نباشد، باز هم می‌تواند خطرناک باشد.

برای تخلیه‌ی خازن، به یک مقاومت سیمی با نرخ 2 وات – 20000 اهم و یک جفت سیم اتصال‌دهنده که انتهای آنها دارای گیره سوسماری باشند، نیاز دارید. سیمی را به هر دو سر مقاومت وصل کنید. یکی از سیم‌های اتصال‌دهنده را به قسمت فلزی پیچ گوشتی وصل کرده و سیم دیگر را به یکی از پایانه‌های خازن متصل نمایید. اکنون نوک پیچ‌گوشتی را به پایانه دیگر بزنید. ممکن است جرقه‌ی کوچکی ایجاد شود. چنانچه خازن سه پایانه داشت، همین کار را برای پایانه وسط و هر پایانه خارجی نیز تکرار کنید.

تعمیر مایکروویو - خازن
خازن

سوالات متداول عیب یابی و تعمیر مایکروویو و مایکروفر

• چرا مایکروفر روشن می‌شود اما غذا را گرم نمی‌کند؟

این موضوع می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد. اما از جمله چیزهایی که باید چک شود اینها هستند: لامپ، دیود، خازن، ترانس های ولتاژ و برد.

در ابتدا قطع‌کننده‌های گرما را در فر و مگنترون بررسی کنید. قطع کننده‌های گرما، قطعات دیسکی شکلی هستند که با یک سیم به فر و یا مگنترون وصل شده‌اند. سیمی را جدا کرده و به وسیله‌ی ولت-اهم متر که روی RX1 تنظیم شده، پایانه‌ها را بررسی کنید تا عدد صفر را نشان دهند. اگر عدد دیگری نشان داد، نیاز به تعویض دارد. حواستان باشد که هر دو تا قطع‌کننده‌ی گرما را بدین ترتیب چک کنید.

در صورتی که قطع‌کننده‌های گرما مشکلی نداشتند، خازن یا دیود را به روش بالا بررسی نمایید. همچنین ممکن است مشکل از مگنترون و یا مبدل باشد که در این صورت باید این کار را به افراد متخصص بسپارید.

• چرا مایکروفر با سرعت پایین و غیر یکنواخت غذا را می‌پزد؟

ابتدا ولتاژ پریز را چک کنید. اگر مقدار آن کمتر از 115 ولت بود، یعنی در سرویس برقی و یا مدارشکن مشکلی وجود دارد.

یکی دیگر از علت‌ها می‌تواند بخاطر موتور صفحه گردان باشد. برای چک کردن آن، مایکروفر را برگردانده و گریل زیرین را جدا نمایید. سیمی را از پایانه‌های موتور صفحه گردان جدا کرده و به وسیله‌ی ولت-اهم متر که روی RX1 تنظیم شده است، پایانه‌ها را با پروب بازرسی کنید. اگر عدد نشان داده شده بی‌نهایت بود، باید موتور را تعویض نمایید.

مشکل دیگر می‌تواند از مگنترون و یا هدایت کننده‌ی موج باشد؛ اما چنانکه گفته شد، باید توسط فردی متخصص بررسی شوند.

تعمیر مایکروویو - مگنترون
مگنترون

• چرا ظرف داخل مایکروفر نمی چرخد؟

موتور صفحه گردون کف مایکروفر باید تعویض شود.

تعمیر مایکروویو - صفحه گردان
صفحه گردان

• به چه علت گریل مایکروفر کار نمی کند؟

علت آن می تواند از المنت، ترموستات و یا برد باشد.

• چرا مایکروفر جرقه می زند؟

این مشکل می تواند به چند دلیل رخ دهد: 1. لامپ مگنترون مشکل داشته باشد 2. فلزی داخل دستگاه است 3. ممکن است لازم باشد صفحه میکا تعویض شود.

• چرا مایکروفر روشن نمی شود؟

  1. ابتدا مایکروفر را از برق کشیده و ولتاژ پریز را بررسی کنید. همچنین اطمینان حاصل نمایید که کابل برق نشانه هایی از آسیب و سوختگی نداشته باشد. سپس برای بررسی دقیق‌تر باید بدنه خارجی مایکروویو برداشته شود. بدین منظور، باید پیچ ها را از زیر و پشت مایکروفر باز کرده و بدنه را بیرون کشید.
  2. فیوز را خارج کرده و با ابزار «فیوزکش» آن را چک کنید که از کار افتاده است یا نه. فیوز را روی دستمالی قرار داده تا جابجا نشود. سپس اهم سنج (ولت سنج) را روی RX1 تنظیم کرده و در انتهای فیوز قرار دهید. اهم سنج باید عدد صفر را نشان دهد. در غیر این صورت باید فیوز را تعویض نمایید.
  3. ممکن است مشکل از کلید (سنسور) ماکروفر باشد. سیم هایش را جدا کرده و با ولت سنج (که روی RX1 تنظیم شده) پایانه ها را بررسی نمایید. در حالت در باز، عدد نمایش داده شده باید بی نهایت و در حالت در بسته، صفر باشد. در غیر این صورت باید تعویض شود.یادتان باشد که هر دو کلید در را چک کنید.
  4. علت دیگر، می تواند مشکل از فن باشد. سیم های آن را نیز جدا نموده و دوباره با اهم سنج که روی RX1 تنظیم شده، پایانه هایش را بررسی کنید. چنانچه عدد بی نهایت را نشان داد، باید آن را تعویض نمایید.
  5. همچنین می تواند به این دلیل باشد که برد فرمان نداده و نیاز به تعمیر داشته باشد.

• چرا مایکروفر مدام فیوز می سوزاند؟

همانطور که در قسمت قبلی نیز توضیح دادیم، بهتر است ابتدا کلیدهای در را چک کنید. همچنین ممکن است خازن یا دیود مشکل داشته باشند. قبل از هر چیز با روشی که در ابتدای مطلب بیان شد، خازن را تخلیه الکتریکی کرده و پس از جدا کردن سیم‌ها و تنظیم کردن ولت-اهم متر روی RX100، پایانه‌ها را بررسی نمایید. عدد نمایش داده شده باید ابتدا با اهم پایین شروع شده و به بی نهایت افزایش یابد. سیم‌ها را معکوس کرده و دوباره امتحان کنید. همان‌طور که گفتیم، عددها باز هم باید از مقدار کم به بی‌نهایت افزایش یابد. اگر این اتفاق نیفتاد به این معنی است که شما مشکل را یافته‌اید.

برای تست کردن دیود نیز آن را از دستگاه و خازن جدا کرده و با ولت-اهم متری که از قبل روی RX100 تنظیم کرده‌اید، سیم‌ها را بررسی نمایید. سپس پروب ها را برعکس کرده و دوباره تست کنید.اکنون باید یک حالت، بی‌نهایت و حالت دیگر اهم پایین را نشان دهد.

یکی دیگر از علت‌های سوختن فیوز می‌تواند خراب شدن مگنترون باشد. ولی به علت حساسیت این قطعه بهتر است تعمیر آن را به افراد متخصص بسپارید.

تعمیر مایکروویو - دیود
دیود

• علت کار نکردن کلیدهای پنل مایکروفر از چیست؟

این مورد نیز به علت مشکل داشتن برد است.

• غذا در مایکروفر بوده و درب آن بسته شده، اما دیگر باز نمی شود. مشکل از چیست؟

میکروسوئیچ درب مایکروفر خراب شده است.

• چرا لامپ مایکروویو کار نمی‌کند؟

  1. ممکن است خود لامپ سوخته باشد. بهتر است قبل از تعویض قطعات دیگر، لامپ را چک کنید.
  2. سیم‌ها و سوکت‌ها را بررسی نمایید. چنانچه این قطعات مشکلی نداشتند، با مولتی متر برد، کنترل را چک کرده و مطمئن شوید که ولتاژ درستی به سوکت‌های لامپ می‌فرستد. در صورتی که برد کنترل، ولتاژ کافی به سوکت لامپ نرساند، باید آن را عوض کنید. همچنین، با مولتی متر سوکت‌ها را از نظر پیوستگی نیز چک کرده و اگر پیوستگی نداشتند، آن ها را تعویض نمایید.

• چرا مایکروویو بعد از چند ثانیه خاموش می‌شود؟

  1. ممکن است کلیدِ در بلافاصله از کار بیفتد. بنابراین آن ها را از نظر وجود علائمی مانند داغ شدگی بیش از حد، خم شدن و یا سوختگی چک کنید. در صورت دیده نشدن این علامت‌ها، با استفاده از مولتی‌متر، کلید را از نظر پیوستگی بررسی کرده و چنانچه دارای ایراد ظاهری و یا عدم پیوستگی بود، آن را تعویض نمایید.
  2. معمولا به اشتباه، برد کنترل را علت خرابی می‌شناسند. ابتدا بهتر است قطعات دیگری مانند کلید در را بررسی کرده و سپس در صورت درست بودن تمام اجزا، برد کنترل را تعویض کنید.
  3. برای اینکه بفهمید صفحه لمسی و یا پنل کنترل خراب هستند یا نه، باید همه‌ی دکمه‌های روی پنل کنترل را فشار دهید. اگر بعضی از دکمه‌ها درست کار کردند و بقیه نه، صفحه لمسی و پنل کنترل را تعویض کنید.
تعمیر مایکروویو - مانیتور
مانیتور

• چرا صفحه نمایش مایکروویو کار نمی‌کند؟

با از کار افتادن صفحه نمایش به صورت مقطعی، مشکل می‌تواند از برد نمایشگر باشد. اما اگر صفحه نمایشگر اصلا کار نمی‌کرد، ممکن است برد کنترل و یا برد نمایشگر خراب شده باشند.

این ها برخی از ساده ترین مشکلاتی بودند که ذکر شد. مشکلات دیگر به احتمال زیاد، نیاز به بررسی تخصصی دارد. به یاد داشته باشید که برای تعویض قطعات، حتما مدل دستگاه خود را یادداشت نمایید.

منبع: ahmadishop.ir

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع هود آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *