هومنت

مجله ابنترنتی خانه و ساختمان

بلاگ

10 نکته مهم اصول طراحی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی یکی از بخش‌های مهم هر منزل بوده و در حفظ بهداشت فردی و عمومی، نقش بسیار مهمی دارد. برای طراحی داخلی سرویس بهداشتی بایستی علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی، به چیدمان و رعایت اصول بهداشتی نیز توجه شود. در اینجا به نکات مهم طراحی سرویس بهداشتی می‌پردازیم.

بررسی نکات مهم اصول طراحی سرویس بهداشتی

ابعاد و چیدمان سرویس بهداشتی

در هنگام چیدن وسایل سرویس بهداشتی، مطمئن شوید که فضا به اندازه کافی برای جابجایی فرد وجود دارد تا بتواند به راحتی در داخل سرویس بهداشتی حرکت کند. له عنوان مثال، باید حداقل ۶۰ سانتیمتر، بین توالت و چیزی که جلوی آن قرار گرفته فاصله باشد.

محل قرارگیری سرویس بهداشتی

بهتر است سرویس بهداشتی، نزدیک به در ورودی منزل بوده و با بقیه جاهای منزل نیز ارتباطی غیر مستقیم داشته باشد.

درب سرویس بهداشتی

درب سرویس بهداشتی بایستی علاوه بر ضد آب بودن، عایق صدا نیز باشد. توصیه می شود چنانچه در برابر آب مقاوم نبود، حتما با رنگ های ضد آب رنگ آمیزی شود.

کف سرویس بهداشتی

این قسمت یکی از مهمترین نکاتی است که بایستی به درستی اجرا شود. کف دستشویی باید ایزوله و عایق باشد تا آب از آن عبور نکند. شیب کف دستشویی نیز باید به سمت کاسه توالت ایرانی و یا کف‌شوی دستشویی باشد تا در اطراف دیوار آب جمع نشود.

هنگام کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری کف دستشویی نیز درزها را تا جایی که ممکن است، باریک بگیرید تا آلودگی کمتری در درزها جمع شود. با این کار از رسوب آب و نفوذ آن به دیوار و کف نیز تا حد قابل ملاحظه‌ای جلوگیری می‌شود.

سقف سرویس بهداشتی

معمولا به دلیل عبور تاسیسات لوله کشی، سقف سرویس بهداشتی نسبت به سایر فضاهای ساختمان، ارتفاع کوتاه‌تری دارد. پس از لوله کشی در سقف نیز با استفاده از مصالح و سپس سقف کاذب، روی آن را می‌پوشانند. همچنین سقف کوتاه، حس دنج بودن و راحتی بیشتری به انسان دست می‌دهد. برای نقاشی سقف بهتر است از رنگ روغن و رنگ های ضد آب استفاده شود.

دیوار

به دلیل مصرف زیاد آب، دیوارهای سرویس بهداشتی بایستی ایزوله باشند تا دیوارهای خارجیِ سرویس بهداشتی نشتی نداشته باشند. پوشش نهایی دیوار هم بایستی از جنس کاشی لعاب دار و رنگ روشن باشد تا لکه ها به خوبی دیده شده و به راحتی تمیز شوند.

استفاده از رنگ‌های روشن در سرویس بهداشتی باعث بزرگتر نشان دادن فضای آن نیز می‌شود.

اصول طراحی سرویس بهداشتی

محل قرارگیری روشویی

محل قرارگیری روشویی نزدیک درب دستشویی بوده و بهتر است در صورت امکان در گوشه ها باشد. آینه، حوله و سایر متعلقات مانند مسواک و خمیردندان نیز در نزدیکی روشویی نصب گردد. همچنین، سایز روشویی باید متناسب با اندازه سرویس بهداشتی انتخاب شود. به طور مثال، روشویی‌های بزرگ برای دستشویی‌های کوچک انتخاب نگردد.

شیرآلات

شیرآلات سه نوع است: شیرآلات مخلوط، شیرآلات اهرمی و شیرآلات خودکار. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مطلب «شناخت انواع شیرآلات» مراجعه نمایید.

تهویه مناسب

فضای مرطوب زمینه را برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌های مختلف مساعد می‌سازد. از آنجا که سرویس بهداشتی نیز یکی از مرطوب‌‌ترین فضاها در ساختمان است، بایستی حتما دارای تهویه مناسب باشد. بخصوص اگر پنجره‌ای رو به هوای آزاد نداشته باشد. بنابراین نصب یک هواکش قوی (و ترجیحا تایمردار که بعد از ترک آنجا نیز هوا را تهویه و تعویض کند) ضروری است.

نورپردازی مناسب

بهتر است نور کافی وجود داشته باشد تا بتوان پوست و مو را دقیق در آینه مشاهده کرد. همچنین نوری که از آینه منتشر شود، باعث روشنایی بیشتر محیط سرویس بهداشتی می‌شود. برای روشنایی و زیبایی بیشتر می‌توان از نوارهای لامپ LED در زیر آینه استفاده نمود. در ضمن دقت کنید که جنس لامپ را طوری انتخاب کنید که مناسب استفاده در مناطق مرطوب بوده و ایمن باشد.

منبع: ahmadishop.ir

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی دکوراسیون آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *